Uticaj kulture kao marketinškog faktora na ponašanje potrošača
DOI:
https://doi.org/10.5937/ekonsig1402049DKeywords:
potrošačka kultura, kulturna norma, međunarodnakultura, verbalna i neverbalna komunikacija, dimenzije kulture, kulture u razvojuAbstract
Društveni faktor koji ima najširi uticaj na ponašanje potrošača je kultura. Cilj ovog rada je da kroz elemente i dimenzije kulture objasnimo navike, običaje i sklonosti ljudi u potrošnji. S obzirom na prostranu i prožimajuću prirodu kulture, njena studija zahteva detaljno ispitivanje karkatera celokupnog društva, obuhvatajući elemente kao što su jezik, zakoni, običaji, religija, umetnost, tehnologija, poslovni partneri, proizvodi i drugi elemnti koji društvu daju prepoznatljiv ukus. Razumevanje sličnosti i razlika među potrošačima je veoma važno za multinacionalnog ponuđača. Ukoliko je veća sličnost među potrošačima oni će se služiti sličnim strategijama ali ukoliko su verovanja i običaji različiti, tada se za svaku zemlju koristi individualna marketinška strategija. U međunarodnom marketingu može doći do greške ukoliko se promotivna poruka neke kompanije predstavi na jeziku koji nije razumljiv potrošačima u datoj zemlji i koja označava nešto sasvim suprotno i neprihvatljivo od strane potrošača. Razlike u kulturnim vrednostima mogu da se opišu različitim dimenzijamaindividualizam, muževnost, distanca moći, izbegavanje neizvesnosti i dugoročna orijentacija. Tržišni segmenti u zemljama u razvoju nude velike mogućnosti, ali stvaranje vrednosti u tim segmentima znači da nijanse u kulturi moraju da budu shvaćene.
Downloads
References
*** (2010) Ekonomski rečnik. Beograd: Ekonomski fakultet
Babin, B.J., Harris, E. (2012) Ponašanje potrošača. Status Beograd: Data
Gidens, E. (2005) Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet
Jobber, D., Fahy, J. (2006) Osnovi marketinga. Beograd: Data Status
Kotler, P., Lane, K.K. (2006) Marketing menadžment. Beograd: Data Status
Maričić, B.R. (2005) Ponašanje potrošača. Beograd: Ekonomski fakultet - Centar za izdavačku delatnost
Rakita, B. (2005) Međunarodni marketing. Beograd: Ekonomski fakultet
Schiffman, L.G., Kanuk, L.L. (2004) Ponašanje potrošača. Zagreb: Mate